توری گابیون چیست

 

سازه های سنگی در کنار جاده ها و سدها ، نیمکت ها و اجسام سنگی در فضای سبز شهری و پارک ها نمونه ای از کاربرد توری گابیون است. در این مقاله شما را با توری گابیون بیشتر آشنا می کنیم، به توضیح اینکه توری گابیون چیست می پردازیم و کاربردها و مزایای آن را بر می شماریم. برای این کار ابتدا از تعریف توری گابیون و گابیون شروع می کنیم.

 

توری گابیون نوعی توری فلزی شبیه به توری مرغی بافته شده با مفتول گالوانیزه است که دارای چشمه های شش ضلعی است. بیشترین کاربرد این محصول برای ایجاد حفاظ و جلوگیری از افتادن سنگ ها و آواره ها از جاده ها و راه آهن می باشد. زیرا چشمه های شش ضلعی که از تابیدن سیم ها به وجود آمده است مانع از سقوط سنگ می شود حتی اگر بعضی از سیم های پاره شود و اما گابیون به چه معنی است؟

توری گابیون

گابیون چیست و چه کاربردهایی دارد؟

در مورد اینکه توری گابیون چیست توضیحاتی داده شد، در این قسمت به توضیح اینکه گابیون چیست می پردازیم. گابیون کلمه ای ایتالیایی است به معنی جعبه یا قفس فلزی که با مصالح و موادی نظیر سنگ پر می شود که در گذشته بیشتر کاربرد جان پناه داشته است. گابیون در واقع سبدی است که از توری گابیون بافته شده است و با مصالحی اکثرا سنگ و سنگریزه پر می شوند. از معنی کلمه پیداست که به چه دلیلی این نوع توری، با نام توری گابیون یا توری سنگی شناخته می شود.

توری سنگی بسیار انعطاف پذیر و مقاوم است و این دو فاکتور سبب شده تا بتوان از این محصول سازه هایی سنگی ایجاد کرد که بهترین و موثرترین روش برای کاهش لغزندگی و سر خوردن سنگ ها وکاهش سرعت فرسایش خاک است. سبدهای گابیون پر شده از مصالح به یکدیگر متصل می گردند و تشکیل یک سازه به هم پیوسته ی انعطاف پذیر، نفوذ پذیر و یکپارچه را می دهند که توانایی لازم برای مقاومت در برابر حرکات قابل توجه زمین به دلیل برداشت یا جاری شدن سیلاب و را دارد.

این سازه های یکپارچه می توانند به عنوان دیوارهای نگه دارنده، دیوارهای دریایی و کانال ها ، پوشش و بند و خاکریز برای حفاظت از زمین و جلوگیری از ریزش خاک و سنگ در زمین های شیب دار کنار جاده ها ساخته شوند. گابیون ها شیب تند زمین را تثبیت می کند. سازه های گابیون به دلیل فضای خالی بین سنگ های پر شده در آن دارای نفوذپذیری بالایی هستند.

از این رو آب را به راحتی تخلیه می کنند و برای از بین بردن انرژی جریان سیلاب و موج بسیار مناسب است. استفاده از این عناصر در کانال های طبیعی و رودخانه ها بهترین روش برای ایجاد ناهمواری برای هدایت جریان آب و سیلاب است. این سازه ها علاوه بر حفظ ظاهر طبیعی کانال ، با ایجاد سطوح ناهموار می توانند سیلاب را هدایت کنند و انرژی حاصل از سیلاب را که می تواند خرابی ایجاد کند از بین ببرند.

کاربرد های توری گابیون

همانطور که گفته شد ، سبدهای گابیون به عنوان سیستم های تکیه گاهی انعطاف پذیر و یکپارچه ای می تواند پشت سر هم قرار بگیرد و با سنگ های طبیعی پر شود. این کار علاوه بر کارآیی های آن پس زمینه ای هماهنگ و یکپارچه با محیط اطراف ایجاد می کند و صحنه ای زیبا و دل انگیز خلق می کند. همین موضوع باعث کاربرد توری سنگی برای محوطه سازی نیز می گردد.

مزایای توری گابیون

تاریخچه پیدایش گابیون (سازه های سنگی )

در مورد اینکه توری سنگی چیست و چه کابردی دارد توضیحاتی ارائه شد، همچنین سازه های گابیونی نیز شرح داده شد. بد نیست راجع به اولین سازه ی گابیونی شناخته شده در جهان نیز بدانیم. مشکل فرسایش خاک از گذشته تا کنون وجود داشته و دردسرهای زیادی را همراه داشته است. جالب است بدانید که انسان ها از چند هزار سال پیش در صدد رفع این مشکل بوده اند. همچنین هدایت سیلاب ها که امکان ایجاد خرابی در منطقه را دارد و ایجاد دیوارهای گابیونی محکم برای حفاظت از جمله نیازهای انسان ها در طول تاریخ بوده است. مواجه شدن با این مشکلات مصری ها را بر آن داشت که با استفاده از مصالح سنگی و نی بتوانند سازه های محکمی بسازند.

اولین سازه ی گابیون شناخته شده در طول تاریخ، توسط مصری ها در زمان فرعون ساخته شده است. این سازه ها در کنار رود نیل برای حفاظت در برابر سیلاب و طغیان رودخانه و با نی و سنگ ساخته شده است. از زمان فرعون تا اکنون این سازه ها تکامل یافتند و به جای نی از توری سنگی استفاده می شود. بنابراین گابیون ها ثابت کرده اند که یکی از بهترین راههای مقابله با فرسایش خاک در جهان هستند.

فولاد صنعت زمانی تولید کننده آهن آلات، توری گابیون، توری حصاری

اجاره مخزن و فروش مازوت

بر اساس گزارش سال 2019 IEA ، میزان مصرف جهانی سوخت حمل و نقل دریایی تقریباً معادل 5/5 میلیون بشکه در روز است که 4 میلیون بشکه آن از طریق بانکرینگ تامین می شود. بازار بانکرینگ خلیج فارس وسعتی به میزان 650 هزار بشکه در روز دارد که سهم مستقیم ایران از آن تنها 6 درصد است. این در حالی است که بخش زیادی از این بازار از نفت کوره ایران تامین میشود. ضمن اینکه مصرف داخلی کشتی های ایرانی معادل 2 میلیون لیتر در روز است که متاسفانه این نیاز از سوی کشورهای حاشیه خلیج فارس تامین می شود.  شاید تنها نمونه عملی و و اجرا شده بندر الفجیره امارات در دریای عمان باشد. لذا واضح است که نیاز به مخازن ذخیره سازی و ترمینال های به منظور دریافت و ارسال محموله های نفتی در کنار بانکرینک کشتی ها در منطقه خلیج فارس به شدت احساس می شود.

طرح ایجاد مخازن ذخیره سازی شرکت سرمایه گذاری نفت قشم در ابتدا به منظور نگهداری و ذخیره سازی نفت و مشتقات نفتی مازاد پالایشگاه های پارس جنوبی و پایانه خارک تدوین گردید. در سالهای بعد و با توجه به نیاز کشور به مخازنی به منظور نگهداری نفت خام و محصولات مشابه، عملیات ساخت این مخازن سرعت گرفت. ضمن اینکه شرایط سیاسی و اقتصادی منطقه خلیج فارس و تنگه هرمز اهمیت این مخازن را هرچه بیشتر نشان داد. در حال حاضر با اتمام فاز اول این پروژه، امکان اجاره ظرفیت نگهداری بیش از 3 میلیون 200 هزار بشکه نفت برای شرکت ملی نفت فراهم گردیده است.

مازوت یا نفت کوره و یا مازوت (به انگلیسی: Mazut) یکی از هیدروکربن‌های نفتی است که در مراحل پالایش نفت خام پس از نفتا و بنزین و نفت سفید بدست می‌آید و چون سیاه رنگ است به نام نفت سیاه نیز خوانده می‌شود. این ماده ارزان‌ترین ماده سوختنی برای کوره‌ها، حمام‌ها و تنور نانوایی‌ها و موتورهای دیزلی و برخی نیروگاه‌ها است.

فروش مازوت

نفت کوره به عنوان نفت سنگین، نفت دریایی یا مازوت نامیده می شود. این سوخت به صورت برشی از برج تقطیر نفت خام به صورت محصول برج تقطیر یا باقیمانده برج تقطیر بدست می آید. به‌طور کلی نفت کوره هر سوخت مایعی است که در بویلرها یا کوره ها برای تولید گرما استفاده می شوند یا در موتور ها برای تولید نیرو مورد استفاده قرار می گیرند به جز سوخت هایی که نقطه فلش آن ها 42 درجه سانتی گراد است و سوخت هایی که در مشعل های پشم ویک یا کتان سوزانده می شوند. نفت گاز از هیدروکربن های با زنجیره های طولانی اختصاصا الکان ها،  سیکلوالکان ها و اروماتیک های ساخته می شود. کلمه سوخت گاز همچنین به‌طور سختگیرانه تر برای سوخت های صنعتی سنگین که از نفت خام بدست می آید، و سنگین تر از نفتا و بنزین هستند، به کار برده می شود. مولکول های کوچکتر مانند پروپان، نفتا و بنزین برای خودروها مورد استفاده قرار می گیرد، سوخت جت که دمای جوش نسبتا پایین دارند، در مراحل ابتدایی برج تقطیر بدست آمده و جدا می شوند. محصولات نفتی سنگین مانند سوخت دیزل و روغن های روانکاری فراریت بسیار کمتری دارند و با سرعت پایین تری از برج تقطیر جدا می شوند، در حالی سوخت بانکر دقیقا پایین بشکه ها است، در فرایند تقطیر نفت خام محصول چگال تر از بانکر ها موجودی کربن سیاه و باقی مانده بیتومونس (اسفالتین) می‌باشد، که برای آسفالت کردن جاده ها و عایق بندی سقف ها مورد استفاده قرار می گیرد.

انواع مازوت

 

صفحه قبل 1 صفحه بعد
x تبلیغات